Den vědy a techniky

V úterý dne 29. 4. 2014 se na naší škole uskutečnil Den vědy a techniky, který pro nás připravila Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje, o.p.s. ve spolupráci se Západočeskou univerzitou v Plzni. Projekt byl prezentován v učebně chemie a v tělocvičně.

V nové učebně chemie byla představena řada velmi zajímavých chemických pokusů. Ze začátku probíhaly pokusy barevné. Tyto pokusy byly založeny na chemických dějích – oxidaci a redukci. Lektoři přidávali do baněk a lahví různé indikátory, které zbarvovaly chemikálie do různých barev. Například pokus „Semafor“. Tento pokus byl založen na změně barvy směsi roztoků. Při vzájemné reakci těchto chemických látek docházelo k barevným změnám – zelená, žlutá, červená. Děti si mohly samy vyzkoušet lahev protřepat a pozorovat barevné změny. Další pokus, který nás velmi zaujal, byla příprava plynu vodíku. Výroba vodíku je založena na přidávání zinku do kyseliny chlorovodíkové, při které vzniká vodík. Páni lektoři jímali vodík do prázdné plechovky. Když do plechovky zasunuli hořící špejli, plechovka vybuchla. Pokus byl prováděn i podruhé a s větší intenzitou.

Dalším velmi efektivním pokusem byla „hořící papírová bankovka“. Pan lektor vzal tisícikorunu a namočil ji do lázně s ethanolem a vodou. Poté ji vyjmul a zapálil. Bankovka sice hořela, ale oheň ji vůbec nepoškodil. Nehořela totiž bankovka, ale páry ethanolu. Voda papírovou bankovku chránila před ohořením.

Nejvíce nás zaujal tzv. Faraonův had. Pan lektor si do keramické misky nasypal oxid chromitý. Do něj vložil směs cukru a sody. Oxid chromitý pokapal ethanolem a přiložil hořící špejli. Směs začala hořet a po chvilce z misky začal vyrůstat černý had. Všechny pokusy byly velmi zajímavé. Děti, rodiče i učitelé odcházeli plni nezapomenutelných zážitků.

​V tělocvičně školy bylo umístěno 10 stanovišť. Žáci měli možnost se postupně seznámit poutavou formou s vědecko – technickými novinkami dnešní doby. Interaktivní ukázky byly provázeny výkladem studentů a vyučujících ze Západočeské univerzity v Plzni, což bylo garancí nejvyšší možné kvality výkladu a odpovědí na otázky.
​Každý žák si mohl sám vyzkoušet řadu modelů, které demonstrovaly fyzikální, biologické, matematické a v neposlední řadě i počítačové zákonitosti a jevy, které se propojily ve funkční celky. Pro žáky se tak naskytla jedinečná možnost ověřit si v praxi své znalosti, které získali během vyučování ve škole.

​Jedním z nejoblíbenějších stanovišť bylo pískoviště. Nebylo to pískoviště ledajaké – reagovalo změnou barvy na úpravu povrchu. Žáci vytvářeli krajiny s kopci a údolími, kde „protékala“ voda, vytvořili aktivní sopku s lávou, a podobně – kamera snímala změnu povrchu a podle toho programově upravovala barvy projektoru, který poté nasvítil písek, a výsledným dojmem byla živá krajina.

​Na dalších stanovištích si žáci mohli zkusit například manipulaci s předměty za pomoci robotického ramene, které se ovládalo prostřednictvím joysticku a počítače. Jinde si zase nakreslili libovolný tvar a vytiskli si jej na 3D tiskárnách. ​Zajímavou expozici tvořily programy na počítačích, které reagovaly na ovládání pomocí mozkových impulzů. Žáci dostali na hlavu snímače, které sledovaly aktivitu mozku, a změna způsobila různé chování postav v počítačovém programu. ​V neposlední řadě zde byly ukázky robotických vozidel, které se samy pohybovaly v prostoru. Žáci tak mohli vidět modely dnešních robotických vysavačů a sekaček a seznámit se s různými způsoby jejich ovládání pomocí automatizovaných programů.

Den vědy a techniky navštívilo několik stovek žáků naší školy, několik desítek žáků z jiných škol a řada rodičů a dalších příchozích, pro které byla akce otevřena v odpoledních hodinách. Všichni si tento projekt velmi pochvalovali. ​

Tento obsah je v rekonstrukci...

školní zpravodaj / 7.kvě 2014 L. Wohlschlägerová, V. Marek

Školní zpravodaj

ZŠ a ZUŠ Bezdrevská 3, České Budějovice, Česká republika - CZECHIA, EUROPE

Telefon: +420 385 524 203, e-mail: zs@zsvltava.cz, IČ: 00666131 | GPS: 48.9925042N, 14.4520092E

Veřejný profil zadavatele | MŠMT | RVP | 28.4.2024